Endelig, etter uendelig med jobbing så ser vi fram til å kunne åpne 1/3-16 kl. 1800
Hvorfor har vi ikke åpnet tidligere er det spørsmålet vi oftest får. Se spørsmål og svar nedenfor.
Pr. søndag 21/2 er alle sikringsgjerder og sikringsputer på plass og vi har testkjørt heisen med noen få utvalgte skiløpere.
Alt fungerer perfekt og det skulle bare mangle etter den lange testperioden vi har hatt.
Husk på vårt unike tilbud om trampolinetrening som nevnt her.
Det er fullt på 7-10 års partiet men flere ledige plasser på 10-14 års partiet.
Treningen er annenhver tirsdag og passer for alle barn som er glad i fysisk aktivitet.
Spørsmål og svar:
Hvordan er Leirskallen skisenter organisert?
Svar:
Leirskallen skisenter drives som en ideell organisasjon og har ingen ansatte.
Juridisk navn er: LERSKALLEN SKISENTER SA
Vår eneste inntektskilde er billettsalg og kiosksalg. Alle utgifter må dekkes av dette.
Vi har også stiftet en klubb som heter Nordstrand Vintersportsklubb hvor tanken var at denne skulle bygge opp en base av medlemmer og være ansvarlig for aktiviteter i bakken.
Disse medlemmene skulle da få tilgang til medlemsfordeler som rabatt på sesongkort, tilbud fra samarbeidspartnere og sponsorer, klubbtilbud via snowboardforbundet mm.
Dette har vi ikke hatt så mye tid til å jobbe med men planene er klare.
Det er 18 personer som har vært så hyggelige å la Nordstrand Vintersportsklubb få sin grasrotandel via Norsk tipping.
Det er ikke mye dette genererer men litt blir det og alt er bedre enn ingenting.
Pengene sløses ikke bort. De går til rep. av heiser, diesel til preppemaskin og alt mulig annet vi trenger.
Det er lett å gi oss grasrotandelen din. Se infobrev om grasrotandelen her.
På forhånd takk om du velger å gi din grasrotandel til oss.
Hvor mange er det som er med og jobber?
Svar:
Gjennomsnittlig er vi to personer som gjør alt i Leirskallen men vi har noen støttespillere som hjelper til litt med papirarbeid osv.
En av disse som bidrar er faktisk Ottar Vogt som var med og bygget bakken. Han bor ikke i nærheten lenger men er en verdifull ressurs med all sin kunnskap.
Vi har også med oss noen flere når vi har åpent og heishuset da er bemannet med 1-2 personer i åpningstiden.
Hvorfor har det tatt så lang tid å få åpnet i år?
Svar:
Vi var godt i gang med å legge snø, det er i seg selv en prosess som tar lang tid (se nedenfor) siden vi kun har en ny og en gammel snøkanon.
Så skjedde det at Oslo Kommune ved KID (Kultur og idrettsbygg) som bygget hallen valgte å ta siste del av gravearbeidene i bakken nå på vinteren.
Vi måtte derfor stoppe med snølegging og vente på at graving skulle bli ferdig. Når de ble ferdige så kom mildværet og vi fikk ikke lagt mer snø.
Så fort det ble kaldt igjen så laget vi snø og da gikk det fort før bakken var klar.
Hvordan legger dere snø?
Svar:
Vi har et pumpehus midt oppe i bakken hvor vi har vanntilkobling fra offentlig vann med vannmåler.
Vi betaler pr. liter vi bruker og vi bruker mye!
Vi har 2 stk. uttak for strøm i bakken. I tillegg har vi uttak for strøm til kanoner nede i heishuset.
Vi må legge vannslanger ut fra pumpehuset, koble inn et T-stykke der og så slanger fram til hver kanon.
Strøm må tas fra et av de to strømskapene som er nærmest og skjøteledninger på 63A 400V legges fram til hver kanon.
Kanonene lager best snø ved -10 og kaldere. De lager snø uansett men mye mindre ved høyere temperatur. Vann og strømforbruk er det samme.
Hver gang en kanon skal flyttes må vann slås av, alle slanger tømmes og kanonen må flyttes med preppemaskinen.
Ved -10 grader så har vi ca. 20 minutter på oss til å flytte før slangene fryser.
Hvis slangene fryser så må de frosne slangene kobles fra, fraktes ned i garasjen for tining og nye slanger settes inn.
Vi er fremdeles altså 2 personer som gjør dette. Kanonene sjekkes jevnlig hele døgnet. Hvis noe stopper så er det veldig viktig å få ordnet opp raskt.
Stopper viften så spyler vannet ut helt til kanonen har blitt et isfjell. Da må den stå akkurat der den står til våren kommer.
Hvorfor har dere ikke åpent i vinterferien?
Svar:
Vi jobbet lenge mot å få til dette men vi har ikke nok folk til å betjene heishuset. En av oss to må være i nærheten i tillegg.
Heisen har mange feilkilder og det er ikke alltid så lett å finne ut av alt om man ikke har erfaring med den.
Hva skjer med Leirskallen fremover
Svar:
Vi har ikke tenkt å gi opp selv om regnskapet viser at vi kanskje skulle gjort det.
De kommende sesongene kommer til å bli bedre enn noengang og vi har tross alt Oslos nyeste varmestue å skilte med.
Varmestua kan brukes til mye artig og hvis vi kan få på plass noen flere som kan bli med litt så ligger alt til rette for at vi kan skape et flott miljø rundt bakken og varmestua.
Hva kan alle dere i nærområdet hjelpe til med?
Svar:
Det kommer stadig vekk folk innom i bakken og lurer på ting og vi har fått et inntrykk av at folk er redde for å melde seg frivillig til noe fordi man da automatisk får en altoppslukende oppgave som man må håndtere alene.
Slik er det altså ikke. Vi organiserer alt sammen uansett men hvis vi er flere som jobber så går alt mye raskere.
Vi klarer å gjøre alt dette i dag med minimal bemanning så det sier seg selv at vi trenger ikke hjelp til å finne ut hva som skal gjøres men å få gjort en uendelig rekke med oppgaver.
Noe så enkelt som å flytte kanoner og slanger/kabler bruker vi kanskje 3-4 timer på men det hadde vi fint klart på 1-2 timer med mer hjelp.
Montere sikringsnett, klargjøre heiser, ordne opp i varmestua, handle kioskvarer, fikse på preppemaskinen, kappe trær +++
Hvis vi er mange nok så blir det ikke så mye jobb på hver.
Send oss gjerne en epost eller ta kontakt om det er noe dere lurer på og tenk på om dere vil hjelpe til å opprettholde det fantastiske tilbudet det er å ha en flott liten slalombakke i nærmiljøet.